Skip to main content

Dansk Facilities Management modtager betydelig støtte til at fremme kompetencer inden for bæredygtig FM

 

Dansk Facilities Management (DFM), annoncerer, at de har modtaget en væsentlig bevilling fra Grundejernes Investeringsfond til udvikling af en læringsplatform for bæredygtig FM. Dette markante skridt fremad bekræfter DFM’s engagement i at være det foretrukne videnscenter for bæredygtighed inden for Facilities Management (FM).

Facilities Management spiller en afgørende rolle i at drive den bæredygtige omstilling fremad, især da bygninger står for ca. 40 % af Danmarks energiforbrug og CO2-udledning, så der er et enormt potentiale her. Med et stigende fokus på miljømæssige, sociale og governance (ESG) krav fra både EU-lovgivningen og det bredere erhvervsliv, understreger denne bevilling behovet for dygtige FM-fagfolk, der kan navigere i og understøtte bæredygtighedsdagsordenen effektivt.

Projektet, støttet af Grundejernes Investeringsfond, sigter mod at udstyre FM-professionelle med de nødvendige faglige kompetencer til at bidrage til en mere bæredygtig drift af vores eksisterende bygningsmasse.

Helle Lohmann Rasmussen, direktør i Dansk Facilities Management, udtrykker stor entusiasme over projektet, der nu er fuldt finansieret og kan gå i gang, “Vi har i DFM et stort fokus på at løfte vidensniveauet om bæredygtighed indenfor FM. Med udviklingen af læringsplatformen tager vi et afgørende skridt mod at realisere vores vision om at være det foretrukne videnscenter for bæredygtigt Facilities Management.”

Projektets formål og faser

Målet for projektet er at give FM-professionelle adgang til introducerende læringsmateriale om bæredygtighed, der kan styrke deres viden og kompetencer, og som klæder dem på til at gøre en forskel i deres daglige arbejde med blandt andet bygningsdrift og vedligehold. I projektet udvikler DFM en læringsplatform bestående af fire moduler, der samler og distribuerer relevant læringsmateriale, hvilket gør det muligt for FM’ere at tilegne sig grundlæggende kompetencer og viden om bæredygtig FM.

Projektet vil blive udført i tre hovedfaser og resultatet forventes lanceret i begyndelsen af 2025:

Forberedelsesfase – Herunder oprettelsen af en referencegruppe og et advisory board, som kvalitetssikrer læringsmaterialet og projektet.
Udarbejdelse af læringsmateriale – Fastlæggelse og produktion af indholdet til platformen herunder moduler, emner og læringsmateriale.
Kendskab og udbredelse – Marketingstrategier og en officiel lanceringsevent for at fremme læringsmaterialet.

Rikke Soede, projektleder hos Dansk Facilities Management, deler begejstringen for projektet: “Denne læringsplatform kan være en nøgle til udbredelse af viden om bæredygtighed inden for facilities management. Vi ser frem til at udvikle læringsmateriale, som ruster FM’ere til den bæredygtige omstilling, og vi glæder os til at dele materialet efterfølgende.”

DFM ser frem til at samarbejde med FM-professionelle, interessenter og partnere for at fremme bæredygtighed inden for branchen. For mere information om projektet og DFM’s igangværende initiativer inden for indeklima, vedligehold og klimabelastning, og et digitalt fundament for bæredygtig FM, se vores liste af udviklingsprojekter.

For yderligere oplysninger, kontakt

Helle Lohmann Rasmussen, Direktør
Email: hlr@dfm-net.dk
Telefon: +45 4060 4764

Rikke Soede, Projektleder
Email: rso@dfm-net.dk
Telefon: +45 3029 8450

Om Dansk Facilities Management

Dansk Facilities Management (DFM) er en medlemsforening, for virksomheder og personer, der beskæftiger sig med Facilities Management (FM).

FM handler om udformning, drift, vedligehold og udvikling af bygninger, inde såvel som ude, og er et arbejdsfelt bestående af mange forskellige discipliner. DFM samler offentlige og private FM-organisationer, leverandører og rådgivere.

Mere end 200 virksomheder er medlem af foreningen. Foreningen er bygget op omkring en bestyrelse på 5+2 personer, et sekretariat med 6 faste medarbejdere og en række konsulenter og udvalgsmedlemmer, som løser forskellige opgaver for foreningen. Foreningen gennemfører desuden en række udviklingsprojekter med det formål at øge viden om FM, skabe fælles sprog og stille f.eks. guidelines og vejledninger til rådighed for alle, der beskæftiger sig med FM.

DFM afholder medlemsarrangementer, seminarer og konferencer med ny viden, cases, best practice, inspiration og debat om aktuelle problemstillinger med relevans for FM. Vi har blandt andet 3 aktive udvalg, faciliterer 18 netværk med over 200 aktive deltagere, og udgiver et, kvartalsvist, medlemsblad.