Skip to main content

Sådan kan vi lukke uddannelseshullet til gavn for Danmarks velfærd og fremtid

DFM adventsserie 2020
Susanne Balslev Nielsen, FM ekspertise chef i NIRAS

Det var som at få en tidlig adventsgave, da så mange af landets universiteter og arkitektskoler deltog i DFM´ s kompetenceudvalgsmøde torsdag den 26. november 2020. Baggrunden var udvalgets opråb om at Facilities Management (FM) uddannelse i Danmark pt. er sporadisk og det uddannelseshul må lukkes til gavn for Danmarks velfærd og fremtid. Der findes i dag ingen dedikeret kandidatuddannelse for FM i Danmark, som der gør i Holland, Norge og i mange andre lande, som vi sammenligner os med. Det er situationen på trods af, at professionen har ansvar for store ejendomsværdier med strategisk betydning og ansvar for omfattende serviceleverancer. Derfor holdt DFM´ s kompetenceudvalg et møde med landets universiteter og udbydere af FM uddannelse, for at diskutere hvordan DFM og uddannelsesinstitutionerne i fællesskab kan fremme FM uddannelse. På mødet var der fokus på ønsket om en kandidatuddannelse, fordi kandidatuddannelser er et vigtigt led i fødekæden for videns produktion og innovation.

DFM har anslået at branchen årligt omsætter for 200 mia. kr. og at 300.000 personer er ansat i branchen. Professionalisering af branchen og omstilling til et bæredygtigt samfund kræver både kompetente facilities managers, og udvikling af nye samarbejdsformer, forretningsmodeller, teknologier, services mm. Hvis bare 1 % af den nuværende arbejdsstyrke skal erstattes af nyuddannede FM kandidater hvert år, er der på landsplan brug for 300 pr. år.

Hvad skal man så lære på en FM uddannelse? Det er et godt spørgsmål og vi havde inviteret 2 hollandske universiteter til at fortælle om deres FM uddannelse. I Holland har man mange studerende, som tager en professionsbachelor i FM og derudover har man mulighed for at tage en overbygning på 60 point på master/kandidatniveau enten på fuldtid eller på halv tid, mens man arbejder ved siden af. Studiet var bygget op af 5 moduler:

  • Strategic Facilities Management (8 point)
  • Strategic Building Management (8 point)
  • Strategic Asset Management (8 point)
  • Academic skills (8 point) • Thesis (20 point)

Det var super spændende at høre om den hollandske FM uddannelse, som foregår på strategisk niveau og bagefter var der dialog om muligheder og barrierer for at fremme en dansk evt. nordisk FM kandidatuddannelse. Tilbagemeldingen fra universiteterne var generelt støttende, men også en tilbagemelding om at en FM kandidatuddannelse er vanskelig at realisere, fordi den både kræver forskningsmiljø og 50+ studerende pr år. Det vil være lettere at igangsætte en FM efteruddannelse på universiteterne, hvilket kræver at man har dokumenteret, at der er en efterspørgsel til stede i branchen. Lettest er det at udbygge eksisterende uddannelser med en FM specialisering, om end at dette heller ikke er helt let. Universiteterne spurgte os hvad vi som branche vil have, og til det kan man jo svare, det som aktuelt efterspørges i Danmark eller man kan svare, det som gælder i andre lande, nemlig at FM- uddannelse er vejen til bedre karrieremuligheder.

I Kompetenceudvalget er vi både stolte og glade over forløbet af dette første møde med universiteterne og vi vil fortsætte indsatsen for mere FM-uddannelse. Men uden hjælp fra DFMs øvrige medlemmer går det ikke. Efterspørgslen på FM uddannelse må gøres konkret og udvalget søger partnere, som vil være med til at gøre det vi i hver tilfælde kan gøre, indtil vi får en kandidatuddannelse som f.eks. at gennemføre en markedsundersøgelse, lave summerschools, master classes, forskningsprojekter mm.

Glædelig jul og godt nytår!

Tilmeld vores nyhedsbrev