Serviceydelser kan især medvirke til produktivitet ved at aflaste og understøtte medarbejdere i størst muligt omfang ved deres arbejde. Det kan ske ved en effektiv kontorstøtte, hvor f.eks. printere til stadighed har papir påfyldt og der er let adgang til nødvendige kontorrekvisitter. Det kan ligeledes ske ved god IT-support af både hardware og software samt understøttelse af mobilitet, en serviceorienteret reception, hjælp til at arrangere møder og rejser samt god mødeservice.
En god rengøringsstandard er en klar hygiejnefaktor, og sund mad og adgang til fitnessfaciliteter kan ligeledes medvirke til sundhed. Lækker mad og spændende events kan endda være motivationsfaktorer. FM handler i stigende grad om at skabe gode oplevelser. Der er i sammenhæng hermed en trend mod udvidelser af virksomheders service-koncepter med services, der nedbringer spildtid på privatfronten, f.eks. dry-cleaning og take-away catering.
Værditræ for Produktivitet ved “Services”
Interessenter og kommunikation ved “Services”
Eksterne interessenter: Ejere og investorer er interessenter på et ordnet niveau i forhold til virksomhedens samlede økonomiske resultat og konkurrenceevne.
Interne interessenter: Ledere på alle niveauer er de primære interessenter i forhold til at skabe produktivitetsudvikling samt i forhold til virksomhedens og afdelingers økonomiske resultater og konkurrenceevne. Alle virksomhedens medarbejdere er desuden interessenter i forhold at bidrage til produktivitetsudvikling samt i forhold til deres løn- og arbejdsforhold.
Kommunikation: Ledere bør rapportere opad om produktivitetsudviklingen inden for deres ansvarsområde og aftale mål og eventuelt investeringer for den fremtidige produktivitetsudvikling. Ledere bør desuden præsentere resultaterne for deres underordnede og planlægge tiltag, der kan bidrage til at opnå mål for den fremtidige produktivitetsudvikling.
KPI’er for Produktivitet ved Services