Ved udvikling af en ejendomsportefølje kan FM bidrage til produktivitet ved hensigtsmæssig lokalisering af virksomhedens faciliteter i forhold til kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere og/eller trafikinfrastruktur. Ofte placerer virksomheder inden for samme industri sig i klynger, f.eks. i nærheden af institutioner som de alle trækker på for at få viden og nye medarbejdere.
En anden væsentlig faktor er at skabe hensigtsmæssige nærhedsrelationer internt i store virksomheder og koncerner, så samarbejdsrelationer og proces flow understøttes på tværs af faciliteter.
Værditræ for Produktivitet ved “Bygningsporteføljeledelse”
Interessenter og kommunikation ved “Bygningsporteføljeledelse”
Eksterne interessenter: Ejere og investorer er interessenter på et ordnet niveau i forhold til virksomhedens samlede økonomiske resultat og konkurrenceevne.
Interne interessenter: Ledere på alle niveauer er de primære interessenter i forhold til at skabe produktivitetsudvikling samt i forhold til virksomhedens og afdelingers økonomiske resultater og konkurrenceevne. Alle virksomhedens medarbejdere er desuden interessenter i forhold at bidrage til produktivitetsudvikling samt i forhold til deres løn- og arbejdsforhold.
Kommunikation: Ledere bør rapportere opad om produktivitetsudviklingen inden for deres ansvarsområde og aftale mål og eventuelt investeringer for den fremtidige produktivitetsudvikling. Ledere bør desuden præsentere resultaterne for deres underordnede og planlægge tiltag, der kan bidrage til at opnå mål for den fremtidige produktivitetsudvikling.
KPI’er for Produktivitet ved Bygningsporteføljeledelse