Services (soft FM) omfatter hovedsageligt interne servicefunktioner til virksomheden og dens medarbejder. Økonomisk værdi kan først og fremmest skabes ved at optimere serviceydelser med henblik på at være så effektiv som mulig og dermed føre til reducerede omkostninger. Services kan dog også skabe indtjening, f.eks. ved at levering af catering mod betaling og serviceydelser til eksterne brugere i lejemål udlejet af virksomheden. Derimod har services beskeden indvirken på virksomhedens balance.
Services kan derfor skabe økonomisk værdi gennem Øget indtjening og Reducerede omkostninger (se overblik på værditræet i figur 5). Hver enkelt type gennemgås i det følgende.
Catering og mersalg i forbindelse med café-drift, forplejning til møder og events samt evt. salg af kioskvarer kan bidrage til øget indtjening. Dermed kan der opnås stordriftsfordele og det kan gøre cateringleverancen mere konkurrencedygtig. Der kan tillige være tale om andre brugervendte ydelser, som giver en direkte merindtjening og ikke nødvendigvis belaster virksomhedens omkostninger, da de kan være brugerfinansierede, f.eks.:
- Cafesalg til eksterne – lokalsamfundet inviteres indenfor
- Salg af aftensmåltider til medarbejdere (take away)
- Salg af varer til højtider (jul, påske, halloween)
- Tøjrens
- Rengøring privat
- Cykelreparation
- Rengøring af bil
- Skift af vinter- og sommerdæk
- Massage
- Vaccinationer
- Transport
Leverance af serviceydelser til eksterne brugere kan ligeledes skabe øget indtjening. Det kan ske ved at levere serviceydelser til virksomheder i lejemål, der anvendes af andre virksomheder i sammenhæng med udlejning af arealer. Dermed kan der udover en indtjening opnås stordriftfordele, der kan bidrage til en optimering af serviceydelser og skabe konkurrencedygtighed.
Optimering af serviceydelser kan skabe reducerede omkostninger, f.eks. ved udnyttelse af synergier imellem forskellige services og indførelse af nye teknologiske løsninger.
Værditræ for Økonomi ved “Services”