Teknisk drift kan tilføre virksomheden branding-værdi, internt såvel som eksternt. Vedligeholdelsesniveauet er en væsentlig faktor, hvor manglende (synlig) vedligehold af mange vil opfattes som et tegn på, at virksomheden ”ikke har det godt” og ikke udviser omhu for dens aktiver. Slidt og misligholdt interiør kan også opfattes som tegn på at medarbejderne ikke er højt prioriteret, eller at virksomheden mangler overskud og overblik. Et ringe indeklima kan også være en udfordring rent brandingmæssigt, særligt internt rettet branding. Modsat kan en meget velholdt bygning i nogle tilfælde give et for ’ødselt’ indtryk, og i få tilfælde kan et misligeholdt og ’laset’ udtryk ligefrem understøtte et brand, hvis virksomheden ønsker at fremstå ’rå’, midlertidigt eller studentikos. Med andre ord: Brandingværdien af Teknisk drift, f.eks. vedligeholdelsesstandarden, er høj, hvis den er i overenstemmelse med virksomhedens brand og lav hvis den ikke er.
Teknisk drift spiller også en stor rolle i forhold til bæredygtighed, og da bæredygtighed er en vigtig del i mange virksomheders brand, bliver den tekniske drift værdifuld (også) i denne sammenhæng. I forhold til projekter for øget bæredygtighed, vil det ofte ikke være muligt at gennemføre alle tænkelige bæredygtighedsprojekter på én gang og projekterne må prioriteres. Mange prioriterer bæredygtighedsprojekter, f.eks. energioptimeringsprojekter, i forhold til rentabilitet og tilbagebetalingstid. Desværre inkluderes branding-værdien kun sjældent, muligvis aldrig, i rentabilitetsberegninger og det er en skam. Der kan nemlig være stor værdi i, at indtænke branding i prioritering af bæredygtighedsprojekter i den tekniske drift. Det er ikke sikkert, at det umiddelbart er det tiltag, der har den korteste tilbagebetalingstid, der også har den største brandingværdi, og omvendt. Det er en udfordring for virksomhederne at prissætte, hvad det koster ikke at gennemføre projekter, der fører til mere bæredygtighed, men på branding-siden kan prisen være høj.
Uanset hvad der ligger til grund for prioriteringen af optimeringsprojekter, bør man holde sig for øje at få mest muligt branding-effekt ud af tiltagene, internt og eksternt. Nogle tiltag vil være tydeligt visuelle, mens andre vil være mere skjulte. Særligt ved de mere skjulte er det vigtigt, at FM kommunikerer, hvilke forbedringer, der er opnået og hvordan det bidrager til virksomhedens brand – og dermed giver værdi til virksomheden. Et øget fokus på ”green washing” gør dog, at virksomheder skal være omhyggelige med ikke at overdrive tiltag, der enten ikke har den store effekt, eller som de ville gøre alligevel af andre årsager. Beskyldninger om green washing er naturligvis det modsatte af værdiskabende i forbindelse med branding.
Værditræ for Branding ved “Teknisk drift”