Den digitale og intelligente arbejdsplads
Ricoh Danmark
April 2023
Den digitale arbejdsplads bliver mere og mere intelligent, og hvis virksomhederne udnytter de digitale værktøjer, kan de opbygge langt mere effektive, bæredygtige og succesrige arbejdspladser.
Mange danske virksomheder har taget digitaliseringen til sig, men ofte kører den digitale information stadig i forskellige systemer, og processerne er heller ikke automatiseret og bundet sammen. Dermed går virksomheder glip af digitaliseringens mange gevinster, når de ikke udnytter mulighederne optimalt. Det kan både påvirke medarbejdernes produktivitet, engagement og virksomhedens bundlinje.
”Nye måder at arbejde på stiller store krav til teknologien. Det er hele arbejdspladsen, der skal digitaliseres og forbindes både hybrid og fysisk, og så skal man sikre, at det passer til den enkelte virksomhed og er nemt for alle at bruge, uanset om det er møderum, AV-løsninger eller fx design af nye digitale processer,” siger country manager i Ricoh Danmark, Søren Steendahl, og tilføjer, at det i bund og grund handler om at skabe gode kunde- og medarbejderoplevelser.
”Man skal investere i digitale løsninger, som skaber værdi både hos kunden og medarbejderen.”
Kompleksiteten udfordrer medarbejderne
Kompleksiteten på den digitale arbejdsplads er en konstant udfordring for medarbejdernes engagement og resultater, og for en stor organisation svarer det til hundredtusindvis af kroner, der går tabt hver uge, hvis der er problemer med kommunikation, produktivitet og engagement på arbejdspladsen.
”Medarbejderne i dag forventer øjeblikkelig adgang og forbindelse til information, mennesker og værktøjer på arbejdspladsen på samme måde som i vores privatliv. Vi kender det fra alle vores apps, som vi bruger dagligt, og som vi ikke kan forestille os at leve uden. Vi elsker apps, fordi de hjælper os med at være mere produktive, de ved, hvem vi er, hvor vi er, og hvilke præferencer vi har, og så kan de komme med relevante forslag baseret på vores adfærd og præferencer,” siger Søren Steendahl og tilføjer, at den samme udvikling er med til at gøre den digitale arbejdsplads til en mere intelligent arbejdsplads.
”Det er kun naturligt, at vi begynder at se den samme adfærd på arbejdspladsen. Udviklingen drives af IoT, kunstig intelligens og arbejdspladshubs. Den intelligente arbejdsplads erstatter ikke den digitale arbejdsplads – det er en udvikling, der gør det muligt at begynde at udnytte data, oplysninger og forbindelser bedre,” siger Søren Steendahl.
Søren Steendahl, Country Manager i Ricoh Danmark
Foto: Ricoh
All in på den digitale udvikling
Den japanske gigant er nok mest kendt for sine printløsninger, men i løbet af de seneste 15 år er virksomheden gået all in på den digitale arbejdsplads og leverer i dag teknologiske løsninger, som hjælper virksomheder med at udnytte digitaliseringsværktøjer til at opbygge effektive, bæredygtige og succesrige arbejdspladser.
”Vi har gennemgået en enorm udvikling. Print er stadig et kerneområde, men den digitale arbejdsplads er vores nye vækstområde. Det, vi sælger, bruger vi også selv, og det er helt afgørende i forhold til change management, medarbejderne og kunderne,” siger Søren Steendahl
Leverandør af løsninger til den digitale og intelligente arbejdsplads
Under titlen ”Leading Change at Work” lancerede Ricoh i foråret en kampagne, der netop viser, at virksomheden selv har gennemgået en digital transformation, som både er med til at optimere Ricoh som arbejdsplads og promovere, at Ricoh er leverandør af løsninger til den digitale og intelligente arbejdsplads.
”Hvis vi skal levere løsninger til fremtidens arbejdsplads, så må vi selv gå forrest, og da jeg startede hos Ricoh for fire år siden, tænkte jeg da, at det var helt vildt, at vi fx ikke har vores eget kontor, men free seating og en receptionist på en skærm, men fleksibiliteten frigør bare nogle ressourcer, og efter en måned havde jeg vænnet mig til det,” fortæller Søren Steendahl.
Transformationen er on-going
Ricoh leverer både infrastruktur, rådgivning og support i forbindelse med omstillingen til nye måder at arbejde på. Uanset om det gælder små, lokale virksomheder eller globale selskaber, hjælper virksomheden med at implementere effektive informationsprocesser og digitale arbejdsgange.
Fordelene ved digitalisering af data og arbejdsgange er indlysende for de fleste, men at tage springet fra veletablerede processer kan være skræmmende og i mange virksomheder skabe utryghed.
”Man kan ikke bare sige, at nu skal vi være fleksible, agile og udvikle innovative løsninger, men en stor transformation, som i virkeligheden er on-going, kræver, at lederne går forrest og virkelig arbejder med det hele tiden for at sikre, at alle er med på holdet. Det er derfor vigtigt at få kulturen på arbejdspladsen med,” understreger Søren Steendahl.
Om Ricoh Danmark
Ricoh Danmark er medlemmer hos DFM. Du kan læse mere om Ricoh Danmark her.