Skip to main content

Case fra DR – Danmarks Radio

 

Tiltag
Sluk din skærm – strømbesparelse

Verdensmål
12 Ansvarligt forbrug

Fordele for organisationen
Man møder ofte folk, der mener at standby-strøm er en bagatel (især blandt IT-folk) og sammenlignet med effektstrøm, er det selvfølgelig rigtigt. MEN til gengæld er standby-strøm penge ud ad vinduet og det ofte over 16 timer i døgnet. Mange steder er der to skærme pr medarbejder/skrivebord. Vores estimat indikerede, at vi årligt kunne opnå en besparelse på over 150.000 kr. alene i DR Byen. Den personlige og daglige fysiske handling understøtter en generelt bedre brugeradfærd i forhold til energibesparelse.

Case – Hvad gjorde vi
Man ved fra adfærdsdesign, at et ‘indgreb’ skal times så det ligger så tæt som muligt på den handling/vane, man ønsker at ændre. Du skal med andre ord mindes om at slukke din skærm, lige når du lukker ned og er på vej hjem. IKKE i en artikel på intranettet eller en folder du modtager som ny medarbejder. Vi fik designet ca. 10 forskellige skærmbilleder efter samme grundskabelon, men med tydelig visuel forskel (farver og tekst). Hvert skærmbillede opfordrer medarbejderen til at slukke PC skærmen. Tonen i budskabet er let og uden løftet pegefinger. Vi har fået lavet et lille program, der trækker en tilfældig fil (jpg) fra en central mappe. Når en pc på det centrale netværk lukkes ned, lægger programmet jpg-filen henover det skærmbillede, man normalt ser på (typisk et med virksomhedslogo). Programmet ‘trækker’ et tilfældigt billede fra mappen. På den måde vil den enkelte medarbejder møde forskellige billeder fra dag til dag og fra person til person. Vi valgte at gøre det sådan, for at undgå, at folk bliver ‘blinde’ overfor budskabet. Af samme grund har vi efter ca. 1½ år ændret grunddesignet i skabelonen og lavet nye tekster.

Vigtige erfaringer
Det skal være pænt i designet og meget gerne spille sammen med den designlinje organisationen allerede har, for at sikre, at det ser officielt/seriøst ud. Billedet skal ikke vises længere end max 5 sekunder, er det længere end det bliver det oplevet som et forsinkende/irriterende indgreb. Det er vigtigt at tonen i teksten passer til virksomheden og at det ikke bliver ‘skæld ud’.

Hvad overraskede
At så mange medarbejdere reagerede positivt på tiltaget.

Kontaktperson
Pernille Toft, Ejendomme og service (TOFT@dr.dk), DR Ejendomme & Service.