Skip to main content

Case fra DR – Danmarks Radio

 

Tiltag
Samarbejde med Bybi om logovarer

Verdensmål
15 Livet på land
11 Bæredygtige byer og lokalsamfund

Fordele for organisationen
Bæredygtige logovarer, gaver og image.

Case – Hvad gjorde vi
Vi indgik et samarbejde med Bybi, der etablerede 4-6 bistader på vores matrikel. Bybi står for al pleje, honninghøst mm., hvilket vi betaler for. Vi har som virksomhed en række fordele i form af salg af honning i kantinen, besøg og omvisning i bigården og andre medarbejderarrangementer. Derudover kan vi købe (vores egen) honning, honningbolsjer mm. med vores egen logo/label på. Det er også muligt at få en honning-ale (øl) med egen etiket – en oplagt erstatning til gavevin. Vi benyttede lejligheden til ‘rydde op’ i vores logovarer. Ud med golfbolde, paraplyer og plastikdimser. I dag har vi keyhangers, en taske, bolsjer og Bybi-produkter på koncernniveau.

Vigtige erfaringer
Den gode historie skal som altid sælges. I forhold til frygt for bier var Bybi en meget kvalificeret sparringspartner.

Hvad overraskede
I første omgang blev vi overraskede over den store modstand og angst for bier. Den bekymring blev dog afløst af en overraskelse, over hvor problemfrit projektet har kørt og endeligt den store efterspørgsel på produkterne. Der bliver virkelig solgt meget honning, når Bybi er på besøg i kantinen. Derudover er det også et tiltag, medarbejderne er stolte af og ret opmærksomme på. Om efteråret dør en del bier (og det er helt som det skal være i følge naturens gang). Bierne lå på fortovet, og vi fik virkelig mange bekymrede henvendelser. Vi kvitterede med en forklarende artikel på intranettet, men det var overraskende, at så mange gik op i biernes ve og vel. Bierne har også været katalysator for øget fokus på biodiversitet, hvilket har resulteret i, at vi i samarbejde med vores grundejerforening har beplantet mere bivenligt.

Kontaktperson
Pernille Toft, Ejendomme og service (TOFT@dr.dk), DR Ejendomme & Service.