Vi er glade for at kunne præsentere talerne til årskonferencen 2024. De er nytænkende, inspirerende, talentfulde, geniale og så skal de gøre os klogere på mod, kommunikation, fremtidens arbejdsmarked, bias, diversitet, strategiske partnerskaber og de digitale fremskridt – alt sammen fra et bæredygtigt perspektiv og med Facility- og Workplace Management i fokus.
Årskonferencen
Talere
Mød talerne
Anne Skare Nielsen
Anne Skare Nielsen er både en tornado, som kan løfte dig op og udvide din horisont, og orkanens øje, der kan give dig ro og fokus, så du kan træffe dine egne beslutninger baseret på fremtidens mange muligheder. Anne er uddannet biolog og kandidat i statskundskab og er tidligere stiftende partner i Future Navigator og startede sin karriere på Instituttet for fremtidsforskning. For Anne er det afgørende at udvikle en menneskevenlig organisation, hvor individuel originalitet og skaberkraft prioriteres.
Astrid Marie Hall
Astrid har arbejdet med digitalisering af Facility Management, aflevering af byggeri til drift, BIM og IKT siden 2009. Hun har været rundt i alle hjørner af implementering af FM-systemer, strukturering og planlægning af forebyggende vedligehold. Som chefkonsulent i Region Hovedstadens Center for Ejendomme, arbejder hun med optimering af processer på tværs af praktik, taktik og strategi for helhedsorienterede løsninger i driften. Astrid er desuden forperson i Dansk Facilities Managements Digitaliseringsudvalg.
Bjarne Corydon
Bjarne Corydon har en omfattende erfaring inden for krydsfeltet mellem økonomi, erhverv og politik. Han skaber et skarpt og nuanceret billede af Danmarks økonomiske og politiske tilstand. Med en analytisk tilgang og en fornemmelse for proportioner tager Bjarne os med på en flyvetur i helikopteren og giver sin vurdering af den aktuelle og kommende situation i Danmark. Han diskuterer, hvad der er vigtigt, hvad der er rigtigt, og hvornår politik og økonomi er baseret på fornuft kontra følelser.
Charlotte Kyhl
Charlotte Kyhl er Head of FM hos DTU Science Park, og har de sidste 30 år arbejdet med FM i forskellige roller. Hovedparten, som leder af FM-organisationer i store virksomheder som Novo Nordisk, Danske Bank og Topdanmark. Derudover har Charlotte siden 2001 siddet i DFM’s bestyrelse. Charlotte har et bredt ledelsessyn og lægger vægt på samarbejde – hvad enten det er internt i FM-organisationen, i relation til den modtagende organisation eller i kunde/leverandør relationen.
Claus Sneppen
Claus Sneppen fokuserer primært på at udvikle strategisk indsigt for ledelsen om værdien af menneskelige interaktioner, møder og mødepunkter i en digital virkelighed. Han arbejder intensivt med fremtidens arbejdsplads og arbejdsliv, og er fokuseret på at transformere indsigt til værdifulde beslutninger og handlinger. Claus har hjulpet utallige virksomheder med at arbejde med forskellige arbejdspladsmodeller og den fremtidige hybride arbejdsplads og har flere gange været facilitator for Tour de Workplace i DFM.
Emilie Rath
Emilie Rath er uddannet automekaniker og autoteknolog fra EAAA. Som lærlingeansvarlig hos Wicotec Kirkbjerg har Emilie stået i spidsen for et lærlingeprogram med særlig fokus på personlig udvikling og mangfoldighed. Emilie har brugt sin egen rejse som inspiration for at tilskynde flere kvinder til at forfølge karrierer inden for tekniske fag. Hendes dedikation til at fremme mangfoldighed og inklusion på arbejdspladsen blev anerkendt, da hun modtog prisen som Årets Medarbejder/Leder ved Danish Diversity Award i 2024.
Flemming Wulff Hansen
Flemming Wulff Hansen er Senior strategisk indkøber i Heimstaden og har mange års erfaring som driftschef med ledelse af driftsorganisationer, med ansvar for alle typer facility service ydelser, indkøb/udbud og kontraktstyring. Flemming er bestyrelsesforperson i DFM, næstforperson i DFM Benchmarking, og facilitator i netværksgruppen for strategisk vedligehold, hvor emner som klimabelastning, benchmarking, vedligeholdelsesefterslæb og IoT er i fokus.
Helle Lohmann Rasmussen
Helle er direktør i DFM og har arbejdet med FM og byggeri i over 20 år og har blandt andet skrevet en lang række artikler og flere bogkapitler om FM. Hun kom til DFM som viden- og udviklingschef i 2022, hvor hun blandt andet har stået for opbygningen af foreningens arbejde med udviklingsprojekter. Helle har en Ph.d. fra Center for Facilities Management på DTU, en master i ledelse af byggeri og er desuden uddannet arkitekt fra Arkitektskolen i Århus. I august 2024 overtog Helle direktørstolen i DFM.
Henrik Juul Nielsen
Henrik Juul Nielsen er Senior FM Rådgiver i rådgivningsvirksomheden NIRAS, hvor han arbejder med strategisk FM rådgivning med særligt fokus på arealanvendelse og optimering. Han er uddannet Arkitekt MAA, M.Sc. FM. Derudover er han medlem af Dansk Facilities Managements bæredygtighedsudvalg, hvor han har fokus på cirkulært byggeri og drift. Henrik er også medlem af DS/S-392, som arbejder med Facility Management og ISO-standarder inden for FM.
Henrik Kehlet
Henrik Kehlet har siden 2021 været ansat hos Danica Ejendomme, og har ansvaret for Danica's erhvervsejendomme. Han har solid erfaring med ejendomsudvikling, asset management og værdiskabelse samt strategi og planlægning for ejendomme. Henrik har en baggrund inden for ejendomsbranchen, hvor han blandt andet har arbejdet hos Aberdeen Standard Investments og DTZ Egeskov & Lindquist. Derudover har Henrik stort fokus på opbygning af kompetencer og et godt arbejdsklima.
Karen Dilling
Karen Dilling er ejendomschef i Hillerød Kommune. Karen Dilling er uddannet arkitekt og har desuden en master i public governance. Tidligere har hun arbejdet som ejendomschef i Herlev Kommune, rådgiver, bl.a. i det, der dengang hed Slots- og Ejendomsstyrelsen. Ved siden af sit arbejde i Hillerød Kommune er hun formand for KTC Ejendomme, som er én af faggrupperne i Kommunalteknisk Chefforening. Karen sidder ligeledes i Dansk Facilities Managements kompetenceudvalg.
Kennet Fredebo Wilken
Kennet er en del af NREP's Center of Excellence hvor også commissioning ligger. Sammen med gruppe lederen af commissioning gruppen udarbejder og forbedrer Kennet indsamlingen af data til drift og sikrer dokumentationen af driften. NREP har sat meget ambitiøse mål for klimaforbedringer både i byggeri og drift af bygninger og denne rejse er Kennet som en del af Center of Excellence med til, at understøtte med værktøjer og processer.
Kenneth Bo Christensen
Kenneth Bo Christensen er ansvarlig bygningssystemer og data i Hillerød Kommune. Med en byggeteknisk baggrund, iblandet erfaring som softwareudvikler, har Kenneth mange års erfaring med IT-systemer til understøttelse af drift, i Københavns Professionshøjskole, Københavns Erhvervsakademi og i Hillerød Kommune. Den røde tråd igennem utallige driftsprojekter, har været fokus på de mange brugeres særegne behov for struktur, gennemsigtighed og formidling i øjenhøjde.
Kim Jacobsen
Kim Jacobsen er indehaver af K-Jacobsen A/S og har i hele sin karrierer arbejdet med strategisk og operationel IT i FM og bygge- og anlægsbranchen. Kim har mange års erfaring med BIM, Facility Management, Computer-Aided Design (CAD), Change Management og Revit. Desuden har han i mange år været forperson i Dansk Facilities Managements digitaliseringsudvalg, hvor han nyligt har givet stafetten videre. Kim faciliterer ligeledes vores netværk for Digitalisering i FM.
Kirstine Molter Honoré
Kirstine har arbejdet inden for Facility Management området siden 2007 på både leverandør og kundesiden. Hun har primært beskæftiget sig med Space management, Space allokation og Space design, ombygninger samt optimering af processer og arbejdsgange. En naturlig del af Kirstines arbejde har været at arbejde på tværs af ledelseslag i Nordea og på tværs af faggrupper. Smart Office og den digitale arbejdsplads har været hendes ansvarsområde siden årsskiftet.
Louise Sprotte-Hansen
Louise er chefkonsulent i NIRAS og teamkoordinator for NIRAS team, der arbejder med analyser på bæredygtighedsområdet, herunder særligt klimaregnskaber, livscyklusanalyser og produktfodaftryk (EPD’er). Louise er uddannet miljøgeograf, har været i NIRAS siden 2022 og har derudover en lang erfaring fra klimaområdet, blandt andet fra 12 års ansættelse i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Sammen med Henrik Juul Nielsen vil Louise fortælle om arbejdet med ESG.
Lene Damsbo Brix
Lene Damsbo Brix er founder af arkitektvirksomheden Matter og co-founder og partner i Circue, - en digital platform, som yder beslutningsstøtte til det professionelle byggeri omkring cirkulære løsninger til byggeriet. Lene har en master i designteori og en MBA fra Henley Business School. Funderet i byggeriets processer fra et mangeårigt virke som arkitekt, er Lene fokuseret på at lede, rådgive og supportere offentlige og private bygherrer omkring byggeriets transition fra en lineær til en cirkulær fremtid.
Mattias Straub
Mattias Straub er lektor og projektleder på erhvervsskolen Maskinmesterskolen, hvor han underviser fremtidens maskinmestre. Han er uddannet Cand.scient.soc i Erhvervsøkonomi og geografi og har tidligere været lektor og projektleder på Københavns Erhvervsakademi, hvor han underviste på linjen Bygningskonstruktør og i valgfaget Facility Management. Mattias er en stor drivkraft i DFM, hvor han bl.a. sidder i bestyrelsen i DFM Benchmarking og er en del af vores kompetenceudvalg.
Mogens Bjerre
Mogens Bjerre, erhvervsforsker og ph.d., er lektor på Institut for Afsætningsøkonomi på CBS. Før det har han arbejdet som management konsulent i mere end 10 år. Han har skrevet en lang række bøger om blandt andet Mærkevarebegrebet & Branding og Strategisk Relationsmarkedsføring. Han underviser på CBS’ MBA uddannelser, HD Marketing Management og CBS’ Bestyrelsesuddannelse. Derudover arbejder er han medlem af en række bestyrelser, samt UTP advisory board medlem i Danmark.
Morten Clausen
Morten Clausen er bygge- og ejendomschef i Roskilde Kommune. Morten er uddannet arkitekt og har desuden en master i Public Administration (MPA). Morten har tidligere arbejdet som ejendomschef i Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning og i Ishøj Kommune samt været afdelingsdirektør for Facility Management & Services i ejendomsadministrationsselskabet DEAS. Morten har i en årrække siddet i Dansk Facilities Managements netværk for Head of FM.
Peder Hjersing
Peder er Partner i Consulting hos Strategy& i Hellerup, som er en del af revisionsvirksomheden PwC. Peder rådgiver bl.a. virksomheder inden for strategi og drift herunder Facility Management. Peder er drevet af smarte og innovative miljøer og løsning, og bruger meget af sin tid på at rådgivere hans kunder inden for teknologi og digitale løsninger til at spare på deres ressourcer og samtidig tage deres forretning til et højere strategisk niveau.
Preben Mejer
Preben Mejer er en af Danmarks absolut største kapaciteter, hvad angår den teknologiske udvikling og IT, og holder levende og engagerede foredrag om vores digitale fremtid, udfordringer og muligheder. De er fortalt med masser af underholdende eksempler og historier, der gør, at det hele er til at forstå, og med fokus på, hvad teknologien egentlig kan bruges til, både som bruger og virksomhedsmæssigt. Det er ikke uden grund, når Preben Mejer kaldes en IT-guru.
Rikke Hertz
Rikke Hertz er spirituel erhvervsrådgiver og anerkendt i erhvervslivet, fordi hun hjælper mennesker og virksomheder med at skabe forandring og fremgang gennem øget bevidsthed. Hun underviser ledere i at tage et stærkt og aktivt spirituelt lederskab. Rikke har over 25 års erfaring indenfor management, ledelse og spirituel udvikling. Siden 2010 har hun drevet sin spirituelle virksomhed, som har hjulpet tusindvis af mennesker til at lære at mestre deres energi, blive mere modige og lytte til deres intuition.
Sara Louise Muhr
Sara Louise Muhr er professor i diversitet og ledelse ved Institut for Organisation samt akademisk meddirektør for CBS Leadership Centre. Hendes forskning fokuserer på kritiske perspektiver på ledelsesidentitet, ledelse og HRM, især i forhold til problemstillinger omkring diversitet og forventninger til medarbejdere og ledere i moderne, fleksible måder at arbejde på. Sara engagerer sig i ledelsespraksis gennem foredrag, ledercoaching og workshops om diversitet, bias og inkluderende ledelse. Derudover har Sara skrevet adskillige bøger om netop disse emner.
Sarah DiMuccio
Sarah er seniorkonsulent i konsulenthuset Mannaz. Hun faciliterer og underviser primært i diversitet, ligestilling og inklusion for både danske og globale virksomheder. Sarah har en Ph.d. i socialpsykologi fra USA og er tidligere Director of Research i Catalyst - en global non-profit inden for køn og ligestilling. Som konsulent er hun optaget af at udvikle ledere såvel som medarbejdere for at skabe bæredygtig kulturforandring og øge ligestilling og trivsel på arbejdspladsen.
Steffen Petersen
Steffen Petersen er professor i bygningsvidenskab på Institut for Byggeri og Bygningsdesign på Aarhus Universitet, hvor han blandt andet forsker og underviser i bæredygtigt design og drift af bygninger. Han er uddannet civilingeniør (2005) og Ph.d. (2011) i bygningsvidenskab på DTU, og har mere end 10 års erfaring som rådgivende ingeniør i den danske byggebranche. Steffen anser forskningsbaseret samskabelse af både politiske tiltag og praktiske løsninger som den hurtigste og sikreste vej til reel grøn omstilling.
Thomas Nissen
Thomas er ansvarlig for samtlige IFM leverancer globalt i Tetra Pak. Virksomheden producerer End-to-End solutions til madindustrien primært omhandlende bæredygtige emballageløsninger, hele produktionslinjer samt service og reservedelssupport. Thomas baggrund er stærkt forankret i FM med en fortid både på konsulent, kunde og leverandørsiden. Senest har Thomas arbejdet mere strategisk omkring FM fra et globalt perspektiv og har et stærkt fokus på partnerskaber der leverer langsigtede resultater i form af både optimering men også merværdi for kunde og leverandør.
Maria Schougaard Berntsen
Maria Schougaard Berntsen er underdirektør i afdelingen Politik, Analyse og Kommunikation i TEKNIQ Arbejdsgiverne. Organisationen repræsenterer det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften bag den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Maria arbejder analytisk og datadrevet i feltet mellem kommunikation, data og politik, der samlet bygger bro imellem det tekniske erhvervsliv, politiske beslutningstagere og samfundsmæssige trends.
Vibeke Petersen
Vibeke Petersen er FM Business Manager hos NTI, hvor hun har arbejdet de sidste 13 år. Til daglig sidder hun med kontakten til rigtig mange drift- og bygherrer, både offentlige og private. Gennem tiden har hun hjulpet og vejledt mange i forhold til den digitale udvikling og muligheder, specielt indenfor Autodesk og NTI FM. I hverdagen hører hun mange udfordringer, som ofte kan løses med teknologiske muligheder, men må også sande at vanskelighederne lige så ofte handler om menneskeligt samarbejde.