Mød arbejdspladsens nye kulturboostere
Morten Fisker, chefkonsulent og Bianca Hermansen, Head of Experience Design, SIGNAL
Januar 2023
Det er tidligt om morgenen. Hvor som helst i verden. Du sidder i dit køkken med en kop kaffe og overvejer, om du skal tage et brusebad, barbere dig, tage kontortøjet på, gå ud i mørket og starte din pendletur på overbelastede veje, smalle eller ikke-eksisterende cykelstier eller med store stoleleg i overfyldt offentlig transport. Eller blot at tænde for din bærbare computer og starte arbejdsdagen, hvor du sidder. Hjemmearbejde er ved at blive det nye normale på arbejdspladser over hele verden. Den reducerede pendling og øgede fleksibilitet er meget stærke incitamenter.
At sikre, at medarbejderne stadig ønsker at møde op på arbejdspladsen for at samskabe og producere, og for at bekræfte fællesskabet og tilhørsforholdet i denne nye hybride virkelighed, kræver noget, der effektivt adskiller oplevelsen af at være på kontoret fra oplevelsen af at arbejde hjemmefra. Ikke bare praktisk hjælp til alt det tekniske og en betalt frokost, men omsorgsfuld opmærksomhed med godbidder eller smoothies serveret ved din arbejdsstation, kage og quiz i forbindelse med en fælles pause en sen eftermiddag, eller ti minutters yoga i workshoppen – alt det, der forstærker arbejdspladsoplevelsen og virksomhedskulturen og som er værdsat af medarbejderne.
Derfor kan vi i denne tid iagttage fremvæksten af kulturboostere og en ny ledelsesdisciplin kaldet community- eller experience management, som er sat til verden for at kunne levere et perfekt mix af disse ingredienser, til medarbejdere på de hybride arbejdspladser.
Men hvordan adskiller disse funktioner sig fra mere traditionel facility management? OK, hvor ofte får du e-mails som denne her på din arbejdsplads?
You might need a Thursday Treat!
Måske ikke så tit? Hos SIGNAL får vi dem mindst en gang om ugen.
”Torsdagsgodterne er blevet meget populære blandt medarbejderne. Næsten hver uge sender en kollega os en e-mail med et “Åh nej, er ikke på kontoret i dag”. En gang var der én som skrev og spurgte, om vi kunne levere med Wolt. Kolleger, der møder ind om torsdagen, fortæller os, at de bare ikke kan vente med at se, hvad det er for en torsdagsgodte, vi serverer i dag,” siger Nina, kulturbooster på SIGNAL ISS.
Men hvorfor ikke høre det fra ”hestens mund”? Mød et par af hendes kolleger og del deres tanker om, hvad det betyder at have en kulturbooster på sin arbejdsplads.
“Dem, der mener, at det er bedre at give end at modtage, er tydeligvis aldrig blevet forkælet af vores boostere,” fortæller Hans. ”Når de ringer på klokken, så minder de mig om at trække hovedet ud af min computer, tjekke ind med mine kolleger, og så får jeg en lækkerbisken samtidig. Det giver bare arbejdsdagen et løft.”
“Vores kulturboostere på SIGNAL er gode til at få folk til at føle sig værdsatte og sete,” siger Jie. “De skaber ikke bare selv relationer til alle på kontoret, de skaber også anledninger til at vi alle selv kan styrkes vores indbyrdes relationer. Kontoret er så meget varmere og indbydende på grund af dem.”
“Det er fedt at have noget at se frem til om torsdagen,” fortæller Andrés. “Jeg modtager det som en kærlig gestus,” siger Blanca, “en påmindelse som “Hey! Du betyder noget her”.
Et helt nyt mødeformat bliver godt modtaget
Hvor ofte bliver du forkælet med en fem minutters yoga-session med en integreret visualiseringsøvelse af en af dine kulturboostere som introduktion til et Town Hall møde, hvor de to boostere bagefter fortsætter med at introducere programmet og oplægsholderne? Og hvilken indflydelse har det på deres kollegers oplevelse af mødet og deres engagement? I den opfølgende evaluering var feedback fra kollegerne enstemmig positiv. Se figuren nedenfor.
”Til at begynde med var det et eksperiment. Vi ønskede at teste et nyt format. Et format, der vender magtdynamikkerne i rummet på hovedet og bringer medarbejdere og ledere tættere sammen. Som start på et møde laver vi en yoga- og visualiseringsøvelse som en effektiv markering men også til at skabe rum og tid til, at hver af vores linjeledere kunne gennemgå nye og vigtige ting fra deres afdelinger: Økonomi, design, salg, rådgivning og så videre. Og få dem til at fremstå lidt tydeligere for deres kolleger. Dette gav samtidig vores direktør mulighed for at kunne fokusere på formål og kultur,” fortæller Bianca Hermansen, som leder SIGNAL ISS’s arbejde med at udvikle Experience Design hos os selv, helt lokalt, men også hos en række meget store organisationer i udlandet.
Mød de nye kulturboostere
Nogle af de mest oplagte til at fortælle om, hvad community hosting er og hvad det kan bidrage med på en arbejdsplads, er Emma Lynch og Kaydean Forbes. Emma Lynch er daglig leder af ISS’s community hosting aktiviteter på en række store arbejdspladser i Skotland. Hun er ansvarlig for alle events, arrangementer og services ifm. community hosting på disse arbejdspladser. Hendes kollega, Kaydean Forbes, er daglig community hosting leder på det hybride eksperimentarium, som ISS har etableret og driver for en stor UK-baseret kunde. Og så er der selvfølgelig Bianca Hermansen, som er deres chef og som leder ISS’s Workplace Experience Design, som har været designer, facilitator og træner af undervisere af community-værter fra de tidligste dage. Endelig er der Marie Martinussen, der for nylig er kommet til for at sætte yderligere skub i indsatsen.
Billedtekst: Screen shot fra en virtuelt rundbordssamtale om community hosting med Emma Lynch (øverst tv.), Kaydean Forbes (øverst th), Marie Martinussen, det lille billede tv., Bianca Hermansen, lille billede midt for, Morten Fisker lille billede th.)
“En host skaber liv og puls på arbejdspladsen,” siger Kaydean. “Vi tilbyder en kulturel støttemekanisme, så meget mere end bare et “hej, her er dit skrivebord”, men snarere et aktivt værtsskab, hvor vi stræber efter at forstå vores kollegers behov, og hvordan vi kan tilgodese disse i deres daglige liv og arbejde”.
“Alle kan tilbyde en oplevelse. Men at sørge for, at oplevelsen er forbundet med noget andet, det er det, der gør hele forskellen. Så er du pludselig i gang med at bygge en kultur og et fællesskab. I stedet for tilfældige pop-up-begivenheder her og der, har du opbygget en følelse omkring campus, som folk begynder at forstå og købe ind i på. Og det synes jeg er det vigtigste,” siger Emma.
Ifølge de to community managers opererer community hosting ikke i et vakuum. “Hvad der end sker på ledelsesniveau afspejler sig på community manageren og på deres community hosts, hvad der end sker på gulvet afspejler også på dig, og det er i dette krydsfelt dit team skal virke og vokse. Hvis du forstår, vil dit team forstå, hvad målene og resultaterne er”, reflekterer Kaydean. “Hvis du bringer passionen, så vil de levere,” siger Emma.” Jeg siger altid til mit team, at det ikke bare er et “jeg”, det er et “vi”, vi vokser kun, hvis vi alle vokser.”
Ifølge Bianca Hermansen, har en afgørende game changer for hende været, at folk i dag ikke ønsker at blive serviceret. De ønsker omsorg. ”Og hvis man vil tage sig af mennesker på en arbejdsplads, skal man omdefinere, hvordan service ser ud. Det er vores slutspil. Vi er der ikke endnu, men vi er langt foran vores konkurrenter. For mig er det vigtigste punkt ved community-hosting at drive en virksomheds værdier i den daglige forretning. Vi tilbyder et kulturelt værtskab, hvor vi stræber efter at forstå vores kollegers behov, og hvordan vi kan tilgodese disse i deres daglige liv og arbejde”.
Men hvorfor har vores direktør, Janus Rostock besluttet sig for at introducere kulturboostere i sin organisation? “Kulturboosterne udgør en meget tydelig forskel mellem hjem og kontor,” reflekterer Janus. ”Når nogen tager sig af mange af de opgaver, du selv skal udføre derhjemme, bliver arbejdet på kontoret nemmere og mere legende. Og vores kulturboostere skaber samtidig en kontinuitet af kurraterede fælles oplevelser. De koordinerede pauser styrker vores vidensdeling og den sociale lim, som er afgørende for trivsel og fastholdelse.”
Om SIGNAL ISS
SIGNAL har gennem de seneste 20 år arbejdet hjulpet kunder i Danmark, Skandinavien og resten af verden med at udvikle fysiske kontorlandskaber, der bedst muligt matcher den måde vi arbejder og samarbejder på. I en række tematiske artikler som ovenstående om community management og kulturboosting undersøger seniorrådgiver Morten Fisker i samarbejde med Head of Experience Design Bianca Hermansen, SIGNAL ISS og i dialog med gode kolleger på SIGNAL en række nye fokusområder for det gode kontordesign og læringer fra vores igangværende projekter. I kommende artikler vil vi blandt andet have fokus på, hvorfor arbejdspladser med fordel kan skrue op for lysdesignet, og hvordan kantiner kan blive en central driver for bæredygtighed.
SIGNAL er medlemmer hos DFM. Du kan læse mere om SIGNAL ISS her.