Case fra Københavns Kommune
Tiltag
Københavns Kommunes genbrugslager for inventar og møbler
Verdensmål
- 12 Ansvarligt forbrug og produktion
- 13 Klimaindsats
- 17 Partnerskab for handling
ESG
- Miljø (E): Reducerer ressourceforbruget og CO2-forbruget
- Social (S): I fremtiden kommer Københavns Kommune til at arbejde mere med denne del ved at anvende lageret som katalysator for at hjælpe personer på kanten af arbejdsmarkedet videre ved at løfte deres kompetencer gennem arbejde med genbrug og genanvendelse. Initiativet har desuden givet institutioner mulighed for at indkøbe møbler, selvom økonomien ellers ikke ville have tilladt det.
- Governance (G): Initiativet understøtter kommunens klima- og bæredygtighedsstrategier.
I forhold til de enkelte ESR-standarder berører initiativet:
- ESRS E5: Ressourceanvendelse og cirkulær økonomi
Målinger
- Foreløbige tal viser, at alene genbrug af lagerreoler i forbindelse med indretningen af lageret har sparet kommunen 750.000 kr.
- 3 dage efter åbningen af lageret rundede omsætningen det, der modsvarer 1. mio kroner i nyindkøb.
- Hver enkelt medarbejder får en konto i webshoppen, hvor de kan se, hvor meget de samlet har sparet på hhv. CO2 og kroner
Fordele for organisationen
- Økonomisk besparelse på indkøbsbudgetter gennem bedre udnyttelse af eksisterende møbler.
- Initiativet har givet institutioner mulighed for at indkøbe møbler, selvom økonomien ellers ikke ville have tilladt det.
- Bidrag til Københavns Kommunes 2025 Klimaplan, herunder lavere CO2-udledning.
- Kommunale bygninger får frigjort plads, som ellers blev brugt til opbevaring af møbler.
- Medarbejderne sparer tid, når de skal af med møbler.
- Materialer fra møbler, der ikke kan genbruges direkte, søges genanvendt i cirkulære processer – eksempelvis skrivebordsplader, der tilpasses til nye formål, og dermed reducerer behovet for nyindkøb.
Case – Hvad gjorde vi
Selvom mange store organisationer har ekstra møbler og inventar liggende, ender møbler i god stand ofte med at gå til spilde, og indkøbsbudgetterne bliver brugt på nye møbler. I Københavns Kommune har man sat sig for at forlænge levetiden på de møbler, man allerede har. Dette er blevet løst ved at etablere et genbrugslager, som rummer overskydende inventar og møbler fra alt fra skoler til kontorer. Dette har gjort det muligt for kommunen at frigøre en stor mængde plads rundt omkring i de enkelte ejendomme. Genbrugslageret fungerer som en stor lagerhal, hvor kommunens medarbejdere via en online platform kan finde møbler og inventar til brug i kommunen – alt sammen gratis og med gratis levering.
I praksis fungerer det sådan, at hvis nogle medarbejdere i kommunen f.eks. vil af med nogle kontorborde, logger de på onlineplatformen, uploader billeder og beskrivelser af møblerne, hvorefter medarbejderne på genbrugslageret vurderer, om møblerne kan videregives, og derefter sender en lastbil ud for at hente dem. I den anden ende sidder indkøbere fra et andet sted i kommunen, som mangler netop disse kontorborde. Her kan indkøberen gratis og med fri levering bestille de ønskede kontorborde.
Grundet de lavere huslejeomkostninger har man valgt at placere genbrugslageret i Glostrup. Der var en bekymring for, at den ekstra transport til Københavns Kommune ville betyde større CO2-udledning. For at mindske CO2-udledningen har man valgt kun at køre med fyldte varevogne, selvom det til tider kan betyde, at der er en leveringstid på op til tre uger.
Genbrugslageret er resultatet af et grundigt forarbejde, hvor borgerrepræsentationen valgte at afsætte midler til at analysere årsagerne til, at kommunens forvaltninger ikke i højere grad genbrugte det inventar, de allerede havde indkøbt. Analysen konkluderede, at der var to hovedbarrierer:
- Tid: Det var for svært og tidskrævende at finde andre i kommunen, som kunne få glæde af møblerne.
- Overblik: Det var svært at få et overblik over, hvilke møbler der var ledige i kommunen.
Genbrugslageret blev lanceret i januar 2024, og på sine tre første dage omsatte lageret for det, der modsvarer 1 mio. kr. i nyindkøbte møbler. Dette initiativ reducerer både kommunens indkøbsomkostninger og CO2-udledning og gør det samtidig lettere at videregive møbler, der ikke længere er i brug.
Genbrugslageret er finansieret ved på forhånd at reducere kommunens egne indkøbsbudgetter. På den måde har det været muligt at skabe en forretningsmodel, hvor både indsamling, bestilling og levering af brugte møbler er gratis for medarbejderne. Derudover har kommunen indført en intern klimaafgift på indkøb af blandt andet flyrejser og udvalgte møbler. På møbler udgør afgiften ca. 6% indkøbsprisen. Det betyder, at prisforskellen på nyt og brugt kan være relativt høj og dermed en bærende del af medarbejdernes incitament til at vælge brugt inventar fra lageret fremfor at købe nyt.
De midler, der betales til den interne klimaafgift, lander i en pulje, der kan søges til at dække merudgifter til mere bæredygtigt indkøb.
Næste skridt bliver at se nærmere på, hvad der har fungeret godt, og hvad der kan forbedres, så kommunen kan blive endnu mere effektiv.
Vigtige erfaringer
Kommunen har lagt vægt på at samarbejde med andre aktører, som også arbejder med lignende initiativer. Her har de blandt andet sparet en del lærepenge ved at samarbejde med Novo Nordisk, Region Hovedstaden og Aarhus Kommune. Københavns Kommune har eksempelvis valgt det samme IT-system som Novo Nordisk, og de har derigennem kunnet drage nytte af Novo Nordisks allerede indsamlede erfaringer. Ydermere er Københavns Kommune også en del af EU-initiativet CEO (Circular Economy Office), hvor de vidensdeler med partnere fra Tyskland, Sverige, Holland, Belgien og Frankrig.
I forhold til IT-systemet har det fungeret godt for Københavns Kommune at starte med et simpelt IT-system, som kan det nødvendige og ikke mere. Det har været en god løsning for kommunen, som både har kunnet spare på IT-budgettet og samtidig danne sig et overblik over, hvilke funktioner der fungerer, og hvilke der ikke fungerer.
Hvad overraskede?
Selvom Københavns Kommune var bevidste om, at kommunikation er en vigtig del af udbredelsen af initiativet, blev de overraskede over, hvor svært det var. Selvom der er mange flittige brugere af genbrugslageret, er det stadig en udfordring, at mange indkøbere i kommunen endnu ikke kender genbrugslageret. For at informere om genbrugslageret har man blandt andet allieret sig med Københavns Kommunes tidligere overborgmester og interne kommunikationskanaler. Men der ligger stadig en stor opgave i at sprede ordet yderligere, så endnu flere kan få glæde af lageret.
Kontaktperson
Jan Sindal, projektleder, Københavns Kommune
TR2R@kk.dk, tlf.: 2344 2247
Nedenfor kan du se billeder fra genbrugslageret: