Skip to main content

Case fra Københavns Kommune

Genbrugslager for inventar og møbler

Tiltag
Københavns Kommunes Genbrugslager for kontorinventar

Verdensmål

12 Ansvarligt forbrug og produktion
13 Klimaindsats
17 Partnerskab for handling

ESG

Miljø (E): Reducerer ressourceforbruget og CO2-forbruget
Social (S): I fremtiden kommer Københavns Kommune til at arbejde mere med denne del ved at anvende lageret som katalysator for at hjælpe personer på kanten af arbejdsmarkedet videre ved at løfte deres kompetencer gennem arbejde med genbrug og genanvendelse. Initiativet har desuden givet institutioner mulighed for at indkøbe møbler, selvom økonomien ellers ikke ville have tilladt det.
Governance (G): Initiativet understøtter kommunens klima- og bæredygtighedsstrategier.

I forhold til de enkelte ESR-standarder berører initiativet:

ESRS E5: Ressourceanvendelse og cirkulær økonomi

Målinger

Omsætningstal for år 1 (2024) er, at KK Genbrugslager har omsat for 6.411 stk. inventar, som svarer til 15.8 mio. kr. i nyindkøb.
Det svarer til 320 ton CO2. Som igen svarer til 61,5 gange rundt om jorden.
Hver enkelt medarbejder får en konto i webshoppen, hvor de kan se, hvor meget de samlet har sparet på hhv. CO2 og kroner

Fordele for organisationen

Økonomisk besparelse på indkøbsbudgetter gennem bedre udnyttelse af eksisterende møbler.
Initiativet har givet institutioner mulighed for at indkøbe møbler, selvom økonomien ellers ikke ville have tilladt det.
Bidrag til Københavns Kommunes 2025 Klimaplan, herunder lavere CO2-udledning.
Kommunale bygninger får frigjort plads, som ellers blev brugt til opbevaring af møbler.
Medarbejderne sparer tid, når de skal af med møbler.
Materialer fra møbler, der ikke kan genbruges direkte, søges genanvendt i cirkulære processer – eksempelvis skrivebordsplader, der tilpasses til nye formål, og dermed reducerer behovet for nyindkøb.

Case: Københavns Kommune optimerer møbelgenbrug med succesfuldt lagerkoncept

I mange større organisationer samler der sig hurtigt overskydende møbler og inventar – ofte i god stand – som ender med at blive kasseret, selvom der samtidig bruges budgetter på nye indkøb. Københavns Kommune har taget aktivt hånd om denne udfordring ved at etablere KK Genbrugslager – en central løsning, der både forlænger levetiden på møbler og reducerer CO₂-aftryk og udgifter.

En løsning med flere gevinster

KK Genbrugslager har en stor lagerhal i Glostrup, hvor overskydende kontormøbler og børneinventar fra hele kommunen bliver samlet, vurderet og genudleveret. Kommunens medarbejdere kan via en online platform gratis finde og bestille møbler til deres arbejdsplads – med gratis levering.

Initiativet har frigjort værdifuld plads i de kommunale ejendomme, og samtidig mindsket behovet for nyindkøb. Når fx en afdeling ønsker at skille sig af med møbler, lægger de billeder og beskrivelser op på platformen. Lagerets personale vurderer genstandene og sørger for afhentning. Andre afdelinger, der mangler inventar, kan herefter bestille de relevante møbler direkte fra platformen.

Effektiv logistik med grøn profil

Selvom lageret er placeret uden for København for at minimere huslejeudgifter, er bæredygtighed tænkt ind i logistikken: Leveringer sker kun med fyldte vogne for at reducere CO₂-udledning – selvom det kan medføre leveringstider på op til tre uger. Der kører typisk 3-4 biler ugentligt, med op til seks ture dagligt.

Bag initiativet: Analyse og indsigt

Før lanceringen blev der gennemført en grundig analyse, for at afdække barrierer for genbrug i kommunens forvaltninger. Analysen identificerede især to udfordringer:

Det var tidskrævende at finde relevante aftagere internt med eksisterende, simple system for at cirkulere genbrug internt.
Der manglede overblik over tilgængeligt inventar.

KK Genbrugslager adresserer begge problemer gennem en brugervenlig digital platform og en central logistikløsning.

Finansiering og incitamenter

Projektet er finansieret ved på forhånd at reducere kommunens indkøbsbudgetter og indføre en intern klimaafgift på bl.a. møbelindkøb (ca. 6 % af nyprisen). Det gør det markant mere attraktivt for medarbejdere at vælge brugte møbler fra lageret. Afgiftsmidlerne samles i en pulje, som kan søges til dækning af meromkostninger ved mere bæredygtige indkøb.

Partnerskaber og videndeling

Kommunen har aktivt søgt samarbejde med andre aktører, fx Novo Nordisk, Region Hovedstaden og Aarhus Kommune, som har bidraget med værdifulde erfaringer. KK Genbrugslager benytter samme IT-platform som Novo Nordisk – en løsning, der bevidst er holdt enkel og funktionel for at sikre hurtig implementering og lave omkostninger.

Derudover deltager kommunen i EU-initiativet CEO (Circular Economy Office) og videndeler med partnere i Tyskland, Sverige, Holland, Belgien og Frankrig om hvordan et kontor kan leve op til cirkulær økonomiske parametre – herunder at maximere direkte genbrug, processer for reparationer, overvejelser om kemi i det indkøbte inventar, krav i udbud, o.a.

Læring og næste skridt

Et vigtigt læringspunkt har været vigtigheden – og udfordringen – ved intern kommunikation. På trods af dedikeret kommunikationsindsats, herunder via tidligere overborgmester og interne kanaler, er kendskabet til KK Genbrugslager fortsat ikke udbredt nok blandt indkøbere. Det næste skridt bliver derfor at styrke synligheden og forbedre de interne processer, så endnu flere kan få glæde af initiativet

Kontaktpersoner
Ditte Ibfelt Andersen, Specialkonsulent, Københavns Kommune
RD7Y@kk.dk, tlf.: 2149 0279

Sine Stenbek Andersen, Chefkonsulent, Københavns Kommune
dm7l@kk.dk, tlf.: 3057 7355

Nedenfor kan du se billeder fra genbrugslageret:

Københavns kommune genbrugslager cirkulær FM

Cirkulær FM genbrugslager Københavns Kommune

Københavns kommune genbrugslager cirkulær FM