Skip to main content

Case fra DR – Danmarks Radio

 

Tiltag
Byttebod for ansatte

Verdensmål
12 Ansvarligt forbrug og produktion
11 Bæredygtige byer og lokalsamfund

Fordele for organisationen
Medarbejdertrivsel og -identitet. Understøtte en bæredygtighedskultur.

Case – Hvad gjorde vi
Ideen med bytteboden er helt klassisk genbrug. Alle har ting som de ikke længere bruger, men som ikke er udtjent. Vi opsatte en række reoler og en kort forklarende tekst samt logo. På den måde blev det tydeligt, at virksomheden var afsender på tiltaget. Vi sørgede fra starten for, at der var noget at stille på hylderne. Vi havde bl.a. lige lavet en større oprydning i husets tekøkkener. Senere udvidede vi med en Byttebod i vores afdeling i Aarhus. Op mod jul opfordrede vi på vores intranet folk til at tænke i kalender- og raflegaver. Der er ret stor forskel på, hvad der blev stillet på reolerne i København og Aarhus. I København er der en stor overvægt af bøger. I Aarhus er der en del mere tøj. Ejendomsdriften har også brugt bytteboden til at komme af med møbler, planter og andet, der ellers skulle bortskaffes.

Vigtige erfaringer
Det er vigtigt at finde et sted, hvor folk naturligt kommer forbi i løbet af deres hverdag. Hos os var det hhv. ved kantinen (KBH) og tæt ved den centrale kaffe-ø (Aarhus). Bytteboden er for størstedelen selvorganiserende og selvsupplerende, men det er nødvendigt at holde lidt øje og rydde op/smide ud i ny og næ. I København står ejendomsdriften for oprydningen. Tidsforbrug ca. 10-15 min om ugen. I Aarhus står medarbejderne selv for det. Vi nævner til tider Bytteboden i vores interne kommunikation og opfordrer vores kollegaer til at dele om deres fund på vores interne Facebook side.

Hvad overraskede
At der er SÅ stort og så hurtigt et gennemtræk. Ting man vitterlig tror er skrammel, finder nye ejere på få timer. Der er hos os mange bøger, DVD’er og CD’er, men også legetøj, vaser, køkkenting, spil mm.

Kontaktperson
Pernille Toft, Ejendomme og service (TOFT@dr.dk), DR Ejendomme & Service.