Denne værdibeskrivelse fokuserer primært på økonomi, som er direkte relateret til FM. FM-ydelser og investeringer i faciliteter har tillige betydning for virksomheders økonomi i bredere forstand, f.eks. ved at forbedre kernevirksomhedens produktivitet. Dette betragtes i denne sammenhæng som afledte effekter af FM og vil kun blive berørt i begrænset omfang. FM’s betydning for hele virksomheden er til gengæld i fokus i andre værdibeskrivelser, f.eks. vejledninger om Produktivitet og Risiko.
FM funktionen har traditionelt være kendt for at kunne skabe økonomisk værdi for virksomheden, primært gennem besparelser og effektiviseringer med henblik på at reducere omkostninger. Omkostningerne er en vigtig del af den økonomiske værdiskabelse, men bør ikke stå alene som det eneste økonomiske værdiperspektiv.
Økonomisk værdi kan skabes på flere forskellige måder, og vi anvender i denne værditaksonomi tre forskellige typer økonomisk værdi:
Øget indtjening
FM’s evne til at skabe en indtjening fra sine aktiviteter og bidrage til virksomhedens indtjening. FM vil typisk have status af et cost center, men vil kunne skabe indtjening på forskellige måder. Håndteringen af denne indtjening vil normalt ske som en netto-udligning af omkostninger, og vil typisk være af en størrelse der bidrager til en lavere omkostning. Altså vil indtjeningen normalt ikke resultere i en reel profitskabelse for FM-funktionen som helhed.
Reducerede omkostninger
FM’s evne til at bidrage til at reducere omkostninger. Her bør skelnes mellem besparelser og effektiviseringer. Besparelser er direkte nedskæringer, der resulterer i en tilsvarende reduktion i de leverede serviceydelser eller -niveauer. Effektiviseringer er derimod en reduktion i omkostninger uden en tilsvarende reduktion af serviceydelser eller -niveauer, og dermed et udtryk for at løse opgaverne smartere.
Forbedret balance (aktiver og passiver)
FM’s evne til at øge eller nedbringe balancen, specielt ift. størrelsen på anlægsaktiverne. FM kan bidrage til at øge eller nedbringe virksomhedens balance og dermed bidrage til at skabe økonomisk værdi afhængigt af hvilken situation virksomheden er i, og dermed om virksomheden har en interesse i at øge eller nedbringe anlægsaktiverne.
FM skaber således økonomisk værdi ved at påvirke toplinje, bundlinje og balance på en måde som gavner virksomhedens finansielle situation uden at FM’s grundlæggende funktion og formål sættes over styr.
De måder hvorpå værdien skabes kalder vi løftestænger, og de er specifikke for det enkelte værdiperspektiv og det enkelte scope (FM-område).
Således vil der være andre løftestænger for at skabe økonomisk værdi inden for Porteføljestyring end for Space/Workplace Management, Bygge- og Forandringsprojekter, Teknisk Service, eller Services.
De forskellige løftestænger der kan anvendes for at påvirke den økonomiske værdiskabelse behandles under hvert enkelt FM-område (scope) her nedenfor.