Skip to main content

Bæredygtighed ved Space- og Workplace Management

Bæredygtighed ved Space- og Workplace Management

I relation til bæredygtighed ved space/workplace management er arealoptimering essentiel ligesom det er for en ejendomsportefølje. Det gælder her specifikt med hensyn til bygningsareal. En løftestang for dette er at optimere indretning, f.eks. på grundlag af adfærdskortlægning. En anden løftestang kan være space sharing, hvor flere forskellige brugergrupper har mulighed for at benytte de samme arealer og faciliteter enten samtidig eller i forskellige tidsrum, f.eks. kantiner der anvendes til møde, konference, udstillinger mm.  Det kan ligeledes være en løftestang at understøtte mobilitet og virtuelt arbejde. Endelig kan det også her være en løftestang at optimere produktionsvolumen, så produktionen foregår på mindst muligt bygningsareal.

Et andet område, hvor space/workplace management kan bidrage til værdiskabelse i forhold til bæredygtighed, er ved beslutninger om materialer og udstyr. Det kan som ved bygge- og forandringsprojekter ske ved at skabe et godt beslutningsgrundlag i planlægningsfasen i form af livscyklusanalyser for at begrænse uønskede miljøpåvirkninger. En anden løftestang er at udarbejde en hensigtsmæssig indkøbspolitik for materialer og udstyr, f.eks. med fokus på bæredygtige materialer og lang holdbarhed. Endelig kan det være en løftestang at optimere kontormaskiner og inventar, f.eks. ved at leje fremfor at indkøbe.

Et tredje område er optimering af energiforbrug. Det kan ske ved sensorstyring af belysning m.v. Det kan desuden ske ved zoneopdeling af lys og varme etc. i storrumskontorer og produktionshaller.

Værditræ for Bæredygtighed ved “Space- og Workplace Management”

Værditræ-Bæredygtighed-Space-og-workplace-management

Interessenter og kommunikation ved “Space/workplace management”

Eksterne interessenter: Ejere, investorer, leverandører, erhvervs- og faglige organisationer samt offentligheden

Interne interessenter: Topledelse, ledere af forretningsenheder og afdelinger, samarbejdsudvalg og medarbejdere

Kommunikation vedr. bæredygtighed rettes både mod virksomhedens eksterne og interne interessenter.

KPI’er for Bæredygtighed ved “Space- og Workplace Management”

KPI-Bæredygtighed-Space-workplace management
Tilbage til Værdiguide til FM

Links og referencer

Bæredygtighed som værdiparameter behandles mere indgående i et bogkapitel:

Susanne Balslev Nielsen, Antje Junghans and Keith Jones (2017): Sustainability. Chapter 15 in: Per Anker Jensen and Theo van der Voordt. (eds.): Facilities Management and Corporate Real Estate Management as Value Drivers: How to Manage and Measure Adding Value. Routledge, Oxfordshire, UK.

https://www.routledge.com/Facilities-Management-and-Corporate-Real-Estate-Management-as-Value-Drivers/Anker-Jensen-van-der-Voordt/p/book/9781138907188

Hjælp til strategier og udvikling inkl. energiledelse og bæredygtighedsstrategier:

http://www.cfm.dtu.dk/formidling/jubilaeum#guide-til-fm-vaerktoejer

http://www.cfm.dtu.dk/formidling/jubilaeum#jubilaeumsbog

Hjælp til totaløkonomi og levetidsomkostninger:

https://lccbyg.dk/

Gængse metoder til at arbejde systematisk med energi- og miljøledelse:

https://www.ds.dk/da/fagomraader/energi-miljoe-og-baeredygtighed

Introduktion til ESG (Environmental, Social and Governance):

https://www.nordea.com/da/baeredygtighed/baeredygtig-forretning/hvad-er-esg/

Introduktion til FN´s 17 verdensmål:

https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene

Forfatterne

susanne-balslev-nielsen-talere-dfm-aarskonference-2023

Susanne Balslev Nielsen

Senior Chief Consultant in FM, Rambøll

Susanne Balslev Nielsen er uddannet civilingeniør og har en ph.d.. Hun har tidligere været ansat i NIRAS som ekspertisechef i Facilities Management (FM) i afdelingen Strategi og Analyse og nu er hun Senior Chief Consultant in FM hos Rambøll, hvor hun bl.a. arbejder meget med den bæredygtige udvikling internt i Rambøll.

per-anker-jensen

Per Anker Jensen

Professor emeritus, DTU og æresmedlem i DFM

Per Anker Jensen er uddannet som civilingeniør fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), og han har en PhD fra DTU og en MBA fra CBS. Per har 20 års praktisk erfaring fra Rambøll og DR. I 2005 blev han ansat på DTU som lektor og fra 2009 som professor med speciale i Facilities Management.