Et udviklingsprojekt som skal hjælpe kommunerne med at finde finansiering af indeklimaprojekter i skolerne. Projektet identificerer de finansieringsmodeller og løftestænger for finansiering, som allerede er i brug, så kommunerne kan inspirere hinanden og forhåbentligt lykkedes med at få råd til endnu bedre indeklima i skolerne.
Råd til indeklima
Baggrund for projektet
De tekniske løsninger og værktøjer til at regne på de samfundsmæssige gevinster ved investeringer i indeklima findes allerede, og mange kommuner har for længst taget en mere strategisk og helhedsorienteret tilgang til indeklima. Når det gælder finansiering, så mangler de innovative løsninger imidlertid og mange kommuner oplever, at det er vanskeligt at prioritere midler til opgaven. Med dette projekt har vi forsøgt at skabe overblik over de forskellige finansieringsmodeller, som kan hjælpe kommunerne med at inspirere hinanden til, at øge indsatsen for et bedre indeklima i skolerne.
Projektet blev afsluttet i 2022 og resultatet var et afsluttende notat omkring projektets forløb og findings.
Formål
Formålet med projektet var at finde og afsøge succesfulde eksempler på projekter, hvor udfordringer med indeklima er løst på forskellige måder og skabe overblik over hvilke finansieringsmodeller, der findes til at forbedre indeklimaet. Projektet skal være med til at kortlægge hvilke barrierer der er for finansiering som eksempelvis de kommunale ejendomschefer møder samt hvilke løftestænger der ser ud til at virke, når beslutningstagere og politikere skal bevilge ressource til et bedre indeklima.
Resultat af projektet
Projektet har resulteret i et internt notat, som indeholder forskellige delundersøgelser, viden fra tidligere undersøgelser, cases, erfaring og viden fra praksis. Notatet gennemgår nogle af de barrierer, processer, argumenter og specifikke modeller, som kommunerne har fremhævet i forhold til finansering. For at udarbejde notatet har vi undervejs i projektet afholdt tre workshops for kommuner, hvor de deltagende kommuner fik mulighed for at bidrage med deres viden og erfaringer og samtidig bidrog til at udarbejde en supermodel for finansering af indeklimaprojekter i skolerne.
Tilgængelig viden
Både Realdania og Concito har førhen undersøgt problemstillingen omkring indeklima i skolerne. Realdania gennemførte i 2021 en længere kampagne under navnet 'Skolernes indeklima', hvor de udgav en håndbog med erfaringer fra 12 kommuner, som har arbejdet strategisk med indeklima, en eksempelsamling med 30 eksempler på gode indeklimaløsninger fra 22 kommuner. Concito udgav i 2020 en rapport, som giver en række anbefalinger til hvordan vi skaber et bedre indeklima i skolerne og kommunikerer vigtigheden til beslutningstagerne.
Realdania