Det er afgørende at man som FM’er har styr på budgettering, kontering og økonomistyring til at sikre relevant information til udarbejdelse af driftsplaner, god bygningsdrift og udvikling heraf. Ved kontinuerligt at arbejde med driftsplaner, -budgetter og -regnskaber kan man bedre sikre at den korrekte information bliver videregivet ved overtagelse af nybyggeri og ved eksisterende bygninger, indgåelse af lejemål samt udformning af servicekontrakter.
FM-specifikationer af bæredygtige driftsplaner og driftsbudgetter
Delprojektets forløb
Susanne Balslev Nielsen, Senior Chief Consultant in FM i Rambøll, var projektleder på delprojekt B, hvor hun fik assistance af en arbejdsgruppe, der bestod af Per Anker Jensen emeritus på DTU og Preben Gramstrup, FM3. Delprojektet blev indledt i foråret 2022, hvor arbejdsgruppen og kontrolgruppen blev etableret.
I november 2022 blev delprojektets første workshop afholdt. Efterfølgende arbejdede arbejdsgruppen videre, inden der ble afholdt endnu en workshop i april 2023. Projektet blev formelt afsluttet i forbindelse med en lancering, der blev afholdt den 11. oktober 2023 på Københavns Universitet.
Formål
Formålet med delprojekt B var at give FM- og byggebranchen et værktøj, der kan sikre udarbejdelse af fyldestgørende driftsplaner- og budgetter til drift af af nye bygninger eller lejemål. Herunder at sikre, at flere FM´ere (og rådgivere) har et standardsvar på ønsker til til driftsplaner og budgetter, som kan kommunikeres til byggeprojekter, selv i projekter, hvor driftsorganisationen ikke er etableret ved byggeprocessens start.
Resultat af delprojektet
Delprojektet har resulteret i to guides, som har været blandt de første DFM-guides vi har lanceret. Delprojektet er blevet delt op i en guide om driftsplaner og en guide om driftsbudgetter- og regnskaber. Der er en tæt sammenhæng mellem disse to guides, idet de er opbygget med en fælles struktur/kontoplan. Det kan derfor være en fordel at anvende begge guides. Ved at benytte begge guides får du blandt andet:
- Bedre overblik over FM-organisationens aktiviteter og dermed økonomi
- Fælles sprog i FM-branchen ved. driftsplaner
- Mindre risiko for fejl og mangler
- Øget fokus på bæredygtighed og ESG
- Øget fokus på totaløkonomi (LCC og TCO)
- Bedre sammenhæng mellem driftsplan og driftsbudget
- Bedre sammenhæng mellem anlægsprojekter og efterfølgende drift
- Bedre mulighed for benchmarking med andre FM-organisationer
- Bedre mulighed for rapportering til virksomhedens ledelse
Guides
Resultatet af delprojektet var henholdsvis en guide til driftsplaner og dertilhørende skabeloner og en guide til driftsbudgetter- og regnskaber og dertilhørende skabeloner.
Se vejledninger og guides