Skip to main content

Case fra DTU

 

Tiltag
Udrulning på DTU af ny app til samkørsel

Verdensmål
9 Industri, innovation og infrastruktur – især 9.1
11 Bæredygtige byer og lokalsamfund – især 11.2

Fordele for organisationen
Initiativet underbygger DTU’s vision om at være et bæredygtigt eliteuniversitet, som selvfølgelig også tager ansvar i den daglige drift. Indsatsen gør en forskel socialt og miljømæssigt.

Case – Hvad gjorde vi
NaboGO er en app, hvor studerende og ansatte både kan finde og tilbyde lift til og fra DTU. Med mødesteder på DTU’s campusser, integreret betaling og fastlagte kilometerpriser er det nemt og hurtigt at bruge platformen. Den som tilbyder lift, kører sin normale rute – og personen, som kører med, kan stige på og af ved virtuelle stoppesteder. Rejseplanen er integreret i NaboGO, så man nemt kan få det fulde overblik og evt. kombinere samkørslen med offentlig transport. NaboGO er en måde at gøre en aktiv klimaindsats, samtidig med at man sparer penge og møder nye mennesker. Det er et nemt supplement til den offentlige transport at få et lift af en chauffør, der alligevel ville have taget bilen. Samtidig kunne ordningen siges at medvirke til at lette hverdagen for folk med en udfordrende vej til arbejde og på den måde opnå bedre trivsel. En DTU-medarbejder blev kontaktet af en person fra firmaet NaboGO vedrørende, om universitetet kunne have interesse i den gratis service, som de tilbyder. Initiativet fik opbakning oppefra i organisationen, da det var en god mulighed for at understøtte samkørsel for ansatte og studerende på DTU, der samtidig kunne spare klimaet for CO2-udledning og mindske presset på DTU’s parkeringspladser. NaboGO klarede stort set alt det praktiske. Det eneste de skulle bruge var information om, hvor i appen de kunne placere 2 virtuelle stoppesteder, hvor folk kunne blive hentet og sat af. Derudover skulle der bruges nogle mandetimer på at markedsføre projektet i samarbejde med NaboGO. Det blev dels gjort i 3 kantiner, hvor der blev uddelt flyers og ved online reklame. Der er 190 DTU’ere, der pt. har oprettet sig.

Vigtige erfaringer
Det er vigtigt at sætte tid af til at markedsføre og fortælle om app’en, hvis den skal få ”hjul at køre på”.

Hvad overraskede
En del folk har en barriere i forhold til samkørsel.

Kontaktperson
Bæredygtighedskoordinator Lisbet Michaelsen (limi@dtu.dk), DTU Campus Service.

Tilmeld vores nyhedsbrev