Skip to main content

Fleksibilitet ved Teknisk drift

Fleksibilitet ved Teknisk drift

Fleksibilitet i forhold til Teknisk drift handler i høj grad om at kunne varetage såvel planlagt som afhjælpende vedligehold på en smidig måde og på en måde, der er tilpasset virksomhedens behov. Det drejer sig således om økonomisk fleksibilitet ved at udskyde eller fremrykke planlagt vedligehold. Økonomisk fleksibilitet kan også opnås i forhold til eksterne serviceleverandører ved korte opsigelses- og ændringsvarsler, men det begrænser til gengæld mulighederne for at opbygge tillidsbaserede relationer med partnerskab.

Der kan ved Teknisk drift også være tale om servicemæssig fleksibilitet, som både kan have relation til egne medarbejdere, eksterne leverandører og adgang til reservedele.

For egne medarbejder kan der opnås fleksibilitet ved at arbejde med multiskilling og -tasking, have vagtordninger med tilkaldevagt og ansættelse af vikarer.

For eksterne leverandører kan der opnås fleksibilitet ved at at have kontrakter og Service Level Agreements (SLA) med skalerbarhed samt krav om korte responstider.

Adgang til reservedele kan opnås ved egne reservedelslagre eller ved aftaler med eksterne reservedelsleverandører og/eller serviceleverandører.

Værditræ for Fleksibilitet ved “Teknisk drift”

Værditræ-Fleksibilitet-Teknisk-drift

Interessenter og kommunikation ved “Teknisk drift”

Eksterne interessenter: Myndigheder, entreprenører/leverandører.

Interne interessenter: Ledere og medarbejdere.

Kommunikation vedr. fleksibilitet og teknisk drift rettes primært mod ledere og medarbejdere.

KPI’er for Fleksibilitet ved “Teknisk drift”

KPI-Fleksibilitet-Teknisk-drift
Tilbage til Værdiguide til FM

Links og referencer

Bygningers fleksibilitet:

Jensen, Per Anker: Håndbog i Facilities Management. DFM-netværk, 2011.

Rob Geraedts, Nils O.E. Olsson and Geir Karsten Hansen (2017): Adaptability. Chapter 10 in: Per Anker Jensen and Theo van der Voordt. (eds.): Facilities Management and Corporate Real Estate Management as Value Drivers: How to Manage and Measure Adding Value. Routledge, Oxfordshire, UK.

https://www.routledge.com/Facilities-Management-and-Corporate-Real-Estate-Management-as-Value-Drivers/Anker-Jensen-van-der-Voordt/p/book/9781138907188

Indretning af kontorarbejdspladser:

Juriaan van Meel, Yuri Martens and Hermen Jan van Ree: Planning Office Spaces – a practical guide for managers and designers. Laurence King Publisher. 2010.

Juriaan van Meel: Workplaces Today. ICOP and Centre for Facilities Management – Realdania Research, Technical University of Denmark, 2015. http://www.cfm.dtu.dk/

Kloge kvadratmetre:

Gitte Andersen og Christine Antorino: Kloge kvadratmeter – Skjulte ressourcer til bedre læringsmiljøer. Praxis, 2017.

Preben Gramstrup: Aktive Bygninger: Klogere anvendelse af kvadratmeter understøttet af data om brugeraktivitet – Test af forskellige teknologier til indsamling af anvendelses- og aktivitetsdata i kommunale bygninger. Udarbejdet af fm.3.dk for KL, Kommunernes Landsforening, 2020. Rapporten kan downloades via KL’s hjemmeside eller fm.3.dk.

Shared Space:

Rikke Brinkø Berg: Sådan deler vi lokaler. Kap. 5 i:  Per Anker Jensen (red.): CFM forskning gennem 10 år: De vigtigste modeller, metoder og værktøjer. Center for Facilities Management – Realdania Forskning, DTU Management Engineering, og Polyteknisk Forlag, 2018. http://www.cfm.dtu.dk/

Rikke Brinkø: Guide til shared space i kommuner. Center for Facilities Management – Realdania Forskning, DTU Management Engineering, 2016. http://www.cfm.dtu.dk/forskningsprojekter/afsluttede-projekter/sharing-space-in-the-knowledge-city.

Forfatterne

Helle-Lohmann-Rasmussen-Sekretariatet-i-Dansk-Facilities-Management

Helle Lohmann Rasmussen

Direktør, Dansk Facilities Management

Helle er uddannet arkitekt fra Aarhus Arkitektskole i 2003, og har skrevet en Ph.D. Hun har primært arbejdet med projektledelse af ombygning-, renoverings- og udviklingsprojekter i FM-organisationer, bl.a. DTU Campus Service. Hun er tidligere viden- og udviklingschef samt vicedirektør i DFM.

per-anker-jensen

Per Anker Jensen

Professor emeritus, DTU og æresmedlem i DFM

Per Anker Jensen er uddannet som civilingeniør fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), og han har en PhD fra DTU og en MBA fra CBS. Per har 20 års praktisk erfaring fra Rambøll og DR. I 2005 blev han ansat på DTU som lektor og fra 2009 som professor med speciale i Facilities Management.

fm-værdiguide-lars-birch

Lars Birch

Director of Real Estate & Facilities, DTU Science Park

Lars er er en del af ledelsen hos DTU Science Park og har ansvaret for udlejning, byggeprojekter, drift, vedligehold og Shared Service. Lars har stor erfaring i at arbejde strategisk og taktisk med RE&FM, specielt ift. tilpasning af faciliteter og services til den enkelte virksomheds behov.