Fleksibilitet i forhold til Teknisk drift handler i høj grad om at kunne varetage såvel planlagt som afhjælpende vedligehold på en smidig måde og på en måde, der er tilpasset virksomhedens behov. Det drejer sig således om økonomisk fleksibilitet ved at udskyde eller fremrykke planlagt vedligehold. Økonomisk fleksibilitet kan også opnås i forhold til eksterne serviceleverandører ved korte opsigelses- og ændringsvarsler, men det begrænser til gengæld mulighederne for at opbygge tillidsbaserede relationer med partnerskab.
Der kan ved Teknisk drift også være tale om servicemæssig fleksibilitet, som både kan have relation til egne medarbejdere, eksterne leverandører og adgang til reservedele.
For egne medarbejder kan der opnås fleksibilitet ved at arbejde med multiskilling og -tasking, have vagtordninger med tilkaldevagt og ansættelse af vikarer.
For eksterne leverandører kan der opnås fleksibilitet ved at at have kontrakter og Service Level Agreements (SLA) med skalerbarhed samt krav om korte responstider.
Adgang til reservedele kan opnås ved egne reservedelslagre eller ved aftaler med eksterne reservedelsleverandører og/eller serviceleverandører.